Poluarea, ucigașul invizibil din jurul nostru. Ce vrea să facă Primăria Capitalei

Poluarea, ucigașul invizibil din jurul nostru. Ce vrea să facă Primăria Capitalei
Publicat: 13/03/2019, 17:33

La câțiva ani distanță, această viziune este repetată. La fel de futuristă, este și ea îndreptată împotriva noastră. D-na Firea, îngrijorată de traficul din Capitală și-a propus să ridice pietonii în aer, la câțiva metri distanță, prin construirea unor pasarele pietonale cu un cost total de aproximativ 18 milioane de euro. Scopul anunțat – „creșterea mobilității urbane” (sâc!).

Spre deosebire de fostul primar, actualul se oprește la treceri/pasarele simple, fără a fi multifuncționale – adică fără băncuțe, cafenele, spații pentru piese de teatru. Așadar, fără a fi un loc de promenadă. Vom astfel șansa, dacă se vor implementa, să admirăm o parte din parcul auto al capitalei și poate, dacă distanța față de șosea nu va fi prea mare, să auzim și înjurăturile din trafic sau certurile casnice din blocurile învecinate.

Poluarea, ucigașul invizibil din jurul nostru.

Mai multe studii și date factuale arată că alerta de poluare din București înregistrează zilnic depășiri periculoase ale pulberilor în suspensie – PM10, PM2,5. Conform datelor publicate pe site-ul numbeo.com ce monitorizează constant rata indice-lui de poluare în peste 90 de orașe din Europa, Bucureștiul se află în primele 10 cele mai poluate.

Alături de Iași și Brașov, Bucureștiul se află în continuare și în plină procedură de infringement – încălcare a regulilor europene – privind calitatea aerului. Din 2007 depășindu-se constant și zilnic valorile acceptate de către Comisia Europeană. Cu toate acestea, Primăria Capitalei ne propune documente și planuri cincinale pentru ca, la nivel practic – să impună doar măsuri de fluidizare a traficului rutier pentru autovehicule, în detrimentul pietonilor sau a bicicliștilor.

Cum ne afectează poluarea

Conform unui material informativ publicat în 2018 de către Organizația Mondială a Sănătății (OMS), poluarea aerului este „ucigașul invizibil ce se ascunde în jurul nostru, ce provocă decese de la atac de cord, accidente vasculare cerebrale, boli pulmonare la cancer”– în special în rândul copiilor și vârstnicilor. Mai mult, se pare și că obezitatea, insomnia și depresia sunt strâns legate de gradul de poluare a aerului, a luminii artificiale și a poluării sonore.

La nivel mondial, poluarea aerului contribuie la aproximativ 7,6% din totalul deceselor, cifră raportată la nivelul 2016 de către OMS. Concluziile organizației mondiale fiind întărite și de către datele Comisie Europene prin Agenția Europeană de Mediu (un ultim studiu a fost publicat în februarie 2019).

Stăm rău și la capitolul calitatea vieții

Pe lângă aspecte legate de poluare, o monitorizare recentă publicată de Mercer (o firmă de consultanță în domeniul resurselor umane) privind calitatea vieții în marile orașe ale lumii (ediția 2019), situează Bucureștiul abia pe locul 109 din 231. Analiza ia în calcul criterii precum: mediul politic și social; mediul economic, socio-cultural, medical, educațional, natural; servicii de transport, locuire și bunuri de larg consum.

Viena, Zurich și Vancouver sunt orașele în top 3 al indexului calității vieții.

Ce s-ar putea face

În detrimentul autostrăzilor urbane și a indiferenței față de pietoni, bicicliști, copii și vârstnici, Primăria și Consiliul General majoritar d-nei Firea ar putea implementa măcar în ultimul an de mandat măsuri ce ar duce (1) la eficientizarea transportului public alternativ, (2) extinderea și eficientizarea sistemului de piste pentru biciclete, (3) taxarea mașinilor ce străbat zona centrală și (4) pietonalizarea zonelor de interes public centrale sau din sectoare.

Dacă aceste măsuri sunt mult prea dificile de implementat într-o capitală europeană, măcar ar putea să aducă în dezbare publică, conform legislației în vigoare, ideile trăznite opuse mobilității urbane. Astfel, cetățeanul bucureștean ar putea să răspundă dacă vrea sau nu – un oraș paralel cu strada.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Un tsunami uriaș s-ar putea produce în Marea Mediterană până în 2030. Experții au avertizat...
Horia Tecău, luat pe cameră din bar de șefa de la taxe și impozite Sector...
FOTO. Antonela, răsfățată de milionarul Paszkany! Așa arată tânăra care primește orice dorește
Salman Khan și Iulia Vântur, primele imagini de la nuntă! Filmarea cu ei a scăpat...
Un copil pierdut acum 28 de ani într-o gară chineză și adoptat în Olanda începe...
Vali a murit la Costineşti, după ce şi-a presimţit sfârşitul: 'Să îmi reparaţi maşina şi...'
Soția lui Geoană, diagnosticată cu CANCER LA SÂN! Mihaela a detaliat momentul CRUNT în care...
Rezultate la Bac 2024. Notele de la Bacalaureat, publicate pe Edu.ro
Imaginile durerii de la înmormântarea familiei din Suceava, ucisă de un șofer de TIR
Meteorologii ANM au emis prognoza meteo pentru ziua de luni, 8 iulie. Ce temperaturi vom...
Cod roşu de senzualitate! Vedetele au făcut spectacol în public pe plajele din România
Publicație britanică, despre Dacia Duster: Nu e mastodont electric de 400 CP...
Ce este Noul Front Popular, alianţa dintre socialişti, ecologişti şi comunişti ce a câştigat alegerile...
Forme CIUDATE, observate în atmosfera superioară a Pământului
Lege pentru cei care STAU LA CURTE. Interzis între orele 10:00 și 17:00. NU POȚI...
Desert răcoros cu fructe. Se mănâncă de sute de ani în România
Grasu XXL, în lacrimi pe scena de la Neversea 2024. Artistul a reușit cu greu...
Edu.ro Rezultate BAC 2024: La ce oră se afișează notele? Scrie codul tău și află...
Miracolul prin care Lidia Buble a fost vindecată de psoriazis, după ce tratamentele medicilor nu...
Cum explică organizatorii SAGA decizia superstarului internațional, Nicki Minaj: "Ne depășește puterile"
BANCUL ZILEI. Bulă la ora de Anatomie. Profesoara: – Bulă, ce este coloana vertebrală?
Mit demontat despre nașterea în apă. Ce au descoperit acum cercetătorii?
×